quinta-feira, julho 17, 2003

Orgulho nacional: uma vergonha?


Soube hoje, através do programa Ritornello* (Antena 2), que o Círculo Portuense de Ópera foi convidado para se exibir em Itália. Tal facto é inédito, em 35 anos de história da notável instituição portuense.
Sabe sempre bem ver como os portugueses e os seus feitos têm merecido reconhecimento internacional (o "merecido" não é redundante, pois outros feitos que dão a Portugal reconhecimento além fronteiras, como a opção Atlântica no caso do Iraque, resultam estranhas, mesmo contraproducentes, como foi, para mencionar apenas um exemplo, a consequente saída do projecto Airbus A400M, contrariando a assinatura do ESR (European Staff Requirement) correspondente (1) - claro, tão distante do afastamento da Europa como Paulo Portas está distante da Amostra).

Valentim Loureiro, sempre pungente, relembrou como parecem haver portugueses que têm prazer em desacreditar o País, e tem uma certa razão, mas as coisas boas que se vão, felizmente, fazendo em Portugal não podem servir de escudo às barbaridades por nós cometidas.
Sim, nós, pois eu, como português, serei apontado como responsável por tais actos mesmo nada tendo a ver com sua génese, do mesmo modo que, se em Itália, receberei os parabéns pelo desempenho de uma companhia de ópera com que, para lá de partilhar a cidade berço, não tenho relação. A não querer que fosse assim, já teria mudado de nacionalidade.

*ritornello (ita): refrão; estribilho

(1) press release (excertos):

--- quote ---

Press release for the signature ceremony of the A400M programme
Paris, June 19th, 2001


1. The 2001 Le Bourget Air Show sees the signing of the Memorandum of Understanding (MoU) for the A400M programme by Belgium and Luxembourg jointly, France, United Kingdom, Spain, Germany, and Turkey. Portugal, having not yet finished its internal approval process, has confirmed its commitment to participate as full member in the programme. It will have finished its approval process in the near future. Germany's signature is subject to final approval by the parliament.
2. The participants confirmed their strong commitment to strengthen the capabilities of their Air Forces for strategic and operational air transportation. The A400M programme is tailored to this end and contributes to the participants' commitment in support of the European Headline Goal, and also refers to NATO's Defence Capability Initiative. It generates the necessary potential for harmonising operational and support arrangements and offers a large margin for cost savings by means of co-operation. It also paves the way for greater task sharing in meeting European military air transport demands.
(...)
BACKGROUND
A400M

1. In 1996, eight nations (Belgium, France, Germany, Italy, Portugal, Spain, Turkey and the United Kingdom) jointly endorsed a European Staff requirement (ESR), which set out the common specifications for the future military air transport aircraft in order to develop their joint capabilities in this field. In doing so, nations sought to increase significantly their contribution to European and NATO defence and also to consolidate and strengthen the links existing between their respective aerospace and defence industries.
(...)
Economic effects :
The programme will contribute to the consolidation and effectiveness of the European Aeronautic and Defence Industry and will strengthen it in world markets with a high performance transport aircraft. In total, it will secure work for a great number of employees in a high technology area.

--- end quote ---


nota: consulta do documento integral em http://www.defense.gouv.fr/english/news/communiques/d190601/190601b.htm

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